Bercuti ke Tokyo, Jepun Hari ke-5

Saturday, August 29, 2020

Hari ini hari terakhir kami di Tokyo, Jepun. Dan hari ni kami dah plan untuk DisneySea. Dekat Tokyo ni ada Disneyland dan DisneySea. Tapi kami pilih DisneySea.

Kami dah siap-siap kemas luggage sebab nak terus checkout je. Flight balik ke KL tengah malam nanti, dan kami kena ada kat airport sekurang-kurangnya pukul 9 malam.

Biasalah bila balik, beg semakin berat. Ni pun tak larat nak tolak, risau terlebih muatan je ni.

Untuk ke DisneySea, kami ambil keputusan untuk naik teksi je dari rumah. Sebab macam sarat-barat pulak bawak luggage nak naik tren.

Nampak tak luggage tu Driver teksi ni letak kat seat depan. Sebab tak muat letak dalam boot. Nasib baik Driver ni baik.

Dalam perjalanan tu, tiba-tiba Mai tunjukkan pocket wifi dari rumah yang kami sewa tu. Rupanya Mai bawak sekali pocket wifi tu dan lupa nak pulangkan sekali masa checkout. Memang gabra jugaklah masa tu. Terus Kak Zaza email tuan rumah cerita hal sebenar. Nasib baik dia ok. Dia mintak kami pos ke pejabatnya sebab dia kata dia tak boleh nak ambil dekat DisneySea.

Dah nak sampai kat DisneySea, driver teksi ni tiba-tiba dia kecoh tak tau nak turunkan kami kat mana. Rasanya dia ingatkan kami nak pergi resort kot, tapi dia pelik bila kami kata nak pergi DisneySea. Banyak kali dia confirmkan dengan kami nak turun kat mana, lepas tu dia tunjuk-tunjuk luggage kami. Puas fikir macammana nak fahamkan dia, last-last Kak Nor google translate maksud entrance dalam bahasa Jepun. Terus Kak Nor cakap Entoransu. Eh dia faham lah. Lepas tu dia call kawan dia nak pastikan dan lepas tu baru lah dia ok. Rasanya dia risau sebab kami bawak luggage dan nak pergi team park. Tu dia call kawan dia untuk pastikan yang dekat situ boleh simpan beg. Hehe. Kelakar pulak bila ingatkan.

Dia pun turunkan kami betul-betul depan locker room. Dan lepas je kami turun teksi, driver ni tak terus jalan. Dia tunggu sampai kami betul-betul masuk locker room tu. Baik sangat kan? Mesti dia takut kami sesat ke apa.

Inilah dia yang menjadi kontroversi pagi tu. Hehe

Kalau korang baru sampai ke Tokyo dan terus ke sini dari airport, ataupun macam kami yang akan terus ke airport nanti, bolehlah simpan luggage dekat sini. Tapi korang kena sediakan syiling. Tapi jangan risau kalau tiada syiling, sebab ada mesin tukar syiling disediakan.

Ok dah settle urusan luggage jom kita masuk.

Untuk ke sini, kami dah beli tiket siap-siap secara online dari web Disney. Kalau nak beli terus dekat kaunter pun boleh, ramai yang suggest beli je dekat kaunter, tapi kami rasa lagi senang kalau dah ada tiket siap-siap.

Comel kan tiket dia.

Memang port wajib bergambar bila sampai ke sini. Sebab kat sini lah bukti kita dah sampai ke DisneySea.

DisneySea ni memang besar sangat. Ada 5 bahagian, tapi tak sempat nak round keseluruhan kawasan. Dan tempat dia memang cantik sangat.

Hajat di hati nak naik Gondolas, nak feeling macam kat Italy tu. Tapi masa kami datang tu dia tutup. Sedih betul masa tu. Sedangkan memang dah rancang dari kat KL lagi nak naik. Hehe.

Nampak tak ada volcano kat belakang tu. Tu je lah satu-satunya ride yang kami naik hari tu. The Journey To Center Of The Earth. Beratur punyalah panjang. Rasanya adalah lebih sejam. Tak terfikir pulak nak ambik express pass tu. Teruk kan, apa pun tak ingat. Haha.

Beratur dalam gua.

Masa mula-mula naik ride ni, oklah cool je. Dalam hati oklah ride ni, tak seram. Sekali tu masa dah nak habis tu, kita seolah-olah turun dari curam yang tinggi. Ha, masa tu baru rasa seram. Apapun ride ni best. Memang recommend untuk naik.

Dah lepas tu, kami pun jalan-jalan je sekitar DisneySea ni. Banyak sangat tempat yang cantik dan rugi rasanya tak ambil gambar untuk kenangan.

Dekat belakang Mai tu attraction yang paling popular kat sini, Tower of Terror. Dia umpama kita masuk dalam lift bangunan kosong dan masa tu sesuatu terjadi. Ha gitu. Dari luar dah dengar orang jerit-jerit dah.

Dekat sini memang takda restoran yang halal. Jadi jalan punya jalan, dan google punya google, kami ambil keputusan untuk makan dekat restoran Pizza. Kami ambil yang vegetarian. Ni pun kami baca dari blogger yang berkongsi tempat makan dekat sini.

Dah lepas makan, hari pun dah semakin gelap. Kitorang kena cepat-cepat pergi ke airport sebab bas terakhir ke airport pukul 6.40pm. Jadi lepas makan kitorang terus je bersiap-siap nak balik.

Masa nak balik tu dah start dah Disney Showtime. Sempatlah kami tengok sekejap.

Memang cantik sangat show ni. Jadi kalau korang ke sini, jangan lepaskan peluang untuk lihat show ni ye.

Dah lepas tu kami pun bergegas ambil balik luggage kami dan pergi ke terminal bas, dekat depan pintu masuk DisneySea je. Bas ni memang akan terus pergi ke Haneda airport.

Sampai dekat Haneda, kami kena naik bas lagi untuk transit ke terminal international. Bas transit ni percuma je.

Dalam bas transit

Sesampai dekat airport, kami terus cari convenient store untuk pos Pocket Wifi ke tuan rumah menggunakan courier dekat sana. Dan lepas tu masa untuk balik ke KL.

Alhamdulillah perjalanan kami lancar, dan selamat kembali ke Kuala Lumpur tercinta.

Ini antara barangan yang sempat kami beli di Tokyo

Pengalaman selama 6 hari di Tokyo, Jepun memang menyeronokkan. Banyak yang kami pelajari dari segi adab dan budaya orang Jepun yang sangat bersopan santun. Dan banyak jugak pengalaman suka duka di sana. Sesat tu tak payah cakap lah. Ingat lagi masa hari pertama nak balik ke rumah, kami boleh tak jumpa rumah kami. Hehe, apapun kami rasa seronok dan gembira dan tak sabar nak ke Jepun sekali lagi jika diberi peluang.

Mungkin nak ke Osaka pulak, dan mungkin jugak kembali semula ke Tokyo? Hehe.